home

As it happens

Event list

Market Place

Edidit
Features
Reviews

Briefs

Journals
Meta Sites
Blogrolling

About
Sitemap



SEARCH site:
 


linqx|dk
jm thielesvej 6
dk 1961 frb c
miau@linqx.dk
+45 2424 4690

ISSN 1603-5771



danmarkistan

home > e > reviews > danmarkistan [VER. 2.DEC.2003]

Af Jesper Hundebøl — Kulturnetværket Von ZAIBORG, et dansk, filantropisk netværk af 22 entusiastiske projektmagere, har produceret et yderst utraditionelt, interaktivt dilemmaspil - om mobning og om danskernes berøringsangst over for fremmede kulturer.

Leger Alige børn bedst?

Spillet foregår i det multieksotiske parodiland Danmarkistan, og spillet begynder første skoledag, hvor deltagerne skal tage stilling til, hvem de vil sætte sig ved siden af: valget står mellem mørke Muhammed, seje Ole eller yndige Lise. Uanset hvem man sætter sig hos, bliver man hurtigt involveret i en række mere eller mindre ubehagelige valg:

  • sætter du dig hos mørke Muhammed, vil han snart invitere dig til fødselsdag, og så står man overfor nye valg - skal man tage en pose flæskesvær med, "ugens 20 kroners gave i 2.generations-etner-legetøjsbutikken 'Hva’ så mi’ Fætter KR'" (som svarer til "De to tårne og jumbojeg legopakken"), eller du bliver væk...
  • sætter du dig hos yndige Lise, vil du straks blive populær, men også en slem mobber, der må vælge mellem at lave deltage i stadigt grovere mobberier

Det virker ret grotesk, men i bund og grund er spillet vel ment. Von Zaiborg har været ganske kreativ i både lay-out, billeder og skrift, mens fx linksamlingen, der er ganske seriøs, vidner om at man ønsker at formidle en regulær viden om nogle af problemstillingerne i den danske integrationspolitik.

Interaktiv Læring

Som det fremgår, bliver man tvunget til at træffe en række valg, som fx om man vil med til Muhammeds store omskæringsfest, eller man vil gå så vidt som sammen med yndige Lise at mobbe skolens nye gambiske lærer...

Spillet er opbygget som et traditionelt online spil, hvor man i forhold til det valg man træffer, bliver ledt ud ad en bestemt retning - hvis man var i målgruppen, det vil sige landets folkeskoler, handelsskoler og gymnasier, ville man sikkert afprøve, det vil sige gennemspille, flere sitautioner, så man fx fandt ud af, hvad der skete, hvis man satte sig hos seje Ole (fx blive presset til at stjæle fra Far-Muhammeds kiosk).

Som sagt er spillet ment seriøst, og derfor har man heldigvis indlagt enkelte bokse, hvor spillerne kan lære om livets hårde facts, fx fordelingen af indvardrerejede virksomheder i hovedstadsområdet, eller de fire legale straffe i Koranen.

I forbindelse med spillet, der blev præsenteret ved JALLA-festivalen i Århus i november 2003, blev der sendt debatmateriale ud til 1500 elevrådsformænd over hele landet. Kombinationen af materialet, en samtale om mobning og integration i klassens tid, og mulighed for at afprøve spillet, burde nok give basis for nogen læring.

Godt spil :-D

QUICKlinks:

danmarkistan.nu
Kulturnetværket Von ZAIBORG
Udvalgte links - via vonzaiborg's hjemmeside
Sep 12th

^
index




Last update: n/a

More reviews?

Har du kendskab til relevante bogudgivelser, e-læringsapplikationer og lignende, er du velkommen til at foreslå materiale.

Det er også muligt at få din anmeldelse publiceret på linqx|dk.

>>> Jeg foreslår...

Hvorfor anmeldelser?

Målet med denne sektion er først og fremmest at skabe et levende arkiv med anmeldelser af forskellige elæringsapplikationer, som er af relevans for udviklingen på e-læringsmarkedet.

Meningen er at

- skabe et websted for anmeldelser af e-læringsapplikationer og bøger;
- forholde relevante aktører fordele og ulemper ved eksisterende e-læringsapplikationer;
- dokumentere udviklingen indenfor feltet.

Redaktionelt satses der på, at interesserede udviklere vil sende kopier eller demoer af nuværende eller kommende applikationer.

review