home

As it happens

Event list

Market Place

Edidit
Features
Reviews

Briefs

Journals
Meta Sites
Blogrolling

About
Sitemap



SEARCH site:
 


linqx|dk
jm thielesvej 6
dk 1961 frb c
miau@linqx.dk
+45 2424 4690

ISSN 1603-5771



viden skaber fremtiden

home > e > reviews > videnskab [REV. 25.MAY.2003]

Af Jesper Hundebøl — DanskMedieDesign har for Villum Kann Rasmussen Fonden udviklet et CD-ROM bogsæt for at øge skolegenerationens interesse for naturvidenskab. 54.000 eksemplarer, af et oplæg på 65.000, er i løbet af foråret udsendt til landets 9. klasser. Resten kan købes for kr. 100 inkl. moms, ab lager.

Trods nogen kritik, se nedenfor, synes jeg det overordnede indtryk er helt i top. Som i tilfældet Intermat4, kan det være svært at forstå, hvis interessen måtte være begrænset. Villum Kann Rasmussen Fonden har satset stort, og resultatet er en aktuel bog/CDR udgivelse, som ligger meget langt fra den kemi/fysik undervisning, jeg i sin tid modtog :-o

DanskMedieDesign siger i en kommentar, at "videnskaberfremtiden" ikke var tænkt som undervisningsmateriale, men snarere som inspiration. Oprindeligt ville man have sendt materialet direkte til eleverne på 9. klassetrin, men da det ikke kunne lade sig gøre, måtte man distribuerer det gennem skolerne.

forside

Foromtale

I pressemeddelelsen fra experimentariet, hvor begivenheden i begyndelsen af 2003 blev fejret, forlyder det:

QUOTE
Udgivelsen er en kombineret bog og cd-rom, hvor ni af Danmarks dygtigste forskere fortæller om deres arbejde og den spænding og livsudfoldelse, de oplever ved at deltage i naturvidenskabelig forskning. ... Forskerne fortæller om isboringer, der afslører indlandsisens hemmeligheder på Grønland, om computerteknologi der kan afhjælpe lammelse af fod eller hånd, og om udvikling af virtuelle konstruktioner af biler. Andre forskere igen fortæller om, hvordan de knækker koder i proteiner og gener, eller om beregning af sikkerhed og risiko og om moderne bygningskonstruktion og arkitektur inspireret af sæbebobler.

Bogen er tænkt som inspirationsmateriale, der kan illustrere de mangfoldige muligheder for personlig udfoldelse og internationale kontakter, en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse kan føre til. Bogen er således ikke en traditionel lærebog.
UNQUOTE

I bogens forord spørges det: "Er det rigtigt at viden skaber fremtiden eller er det sådan at videnskab er fremtiden? Hvad forestiller du dig om din egen fremtid, og hvad tror du egentlig at forskerne har gang i? Slå antennerne ud, tag stilling til de nye muligheder. Hvad skal de bruges til og hvordan? Vil du have det hele? Eller vælger du noget fra?"

Endelig fremgår det af folkeskolen, nr. 21, 2003, lakonisk:

QUOTE
Alle elever i 9. klasse får i begyndelsen af februar »Videnskaberfremtiden«. Der er tale om en kombineret bog og cd-rom, der skal inspirere de unge til at uddanne sig inden for det naturvidenskabelige og tekniske fagområde. I bogen fortæller ni af Danmarks dygtigste forskere om deres arbejde og det spændende ved det. Den interaktive cd-rom er speaket af skuespillerne Sofie Lassen-Kahlke og Karl Bille, og her kan eleverne deltage i en konkurrence om to rejser til Kennedy Space Center.
UNQUOTE

Ingen skal komme og sige, at man er i lommerne på nogen - vel, her!

Quiz

Udgivelsen har naturligvis også sin egen hjemmeside (og en quiz), givetvis tænkt for at videreudvikle konceptet og tilføre en vis dynamik. Det er desværre ikke lykkedes, således sluttede quiz'en den 1. april 2003, og tilsyneladende er der ikke sket noget siden da...

I alt nåede blot 563 af potentielt 54000 unge at deltage i quiz'en. Måske fordi "undervisningsmateriale med sponsorstøtte", først skal godendes på et skolebestyrelsessmøde, INDEN det kan deles ud. Således fremgår det af et af nettets mere obskure dokumenter, et referat af et skolebestyrelsessmøde på Buddinge Skole (4. marts 2003), at materialet blev godkendt - heldigvis :-O.

I øvrigt demonstrer quiz'en, nota bene, hvor svært det må være at gennemføre differentieret undervisning i folkeskolen: hvor nr. 1, Uncle Scrooge scorede hele 18780 point, sluttede Fagget som nr. sjok med minus 8140 point :-@

forside

^

Testen

Trods den tilsyneladende relativt ringe interesse blandt brugerne, har linqx|dk alligevel testet varen. Hovedkonklusionerne bringes her - lad dem tale for sig selv...

  • Der er meget lidt interAKTIVITET - man gør ligesom ikke andet end at klikke (for at komme videre), og det er ikke godt nok. Kun i fx den virtuelle bus, er der lagt op til interaktivitet, ellers er man overvejende passiv modtager. Klart nok en væsentlig udvikling ift. bogen, men e-pædagogikken mangler fortsat at blive udviklet :-(
  • Brugervenlighed - Titler mangler på hovedmenu (7 kapitler, 1 quiz) :(
  • Bedste (sete) eksempel på interaktivitet var i den virtuelle bus: her er der mulighed for lege med antallet af sæder, og farven på betrækket :)

forside

  • Virtuel diagnostik - relativt højt niveau, tværsnit af tyktarm, optaget med lille kamera - godt mht. anvendelsesorientering/relevans :-D

forside

  • "De små væsener" (Underjordisk teater) virkede meget primitivt ift. børn og unges formodede erfaringer med VR og spil. Dårlig animation, ensformigt, tale på niveau med teletubbies... "Du er vist farlig. De små væsener tar' og gemmer sig." Igen mangler interaktivitet - gå frem, gå tilbage... :o

forside

  • Speak - "Når klodser bliver til huse" - mangler speak/tekst? :(
  • Linkene til uddannelsesstederne virker ikke :-@
  • krydslink er godt - virtuel vindtunnel > vinger og luftstrømninger :)
  • God blanding af speak, tekst, video og animation, tilsyneladende godt samspil med bogen :)
  • god musik, lyde, etc. plop! :)
  • flyve som en fugl - ingen ører (lydlyst univers - rettigheder?) Kan en fugl i øvrigt flyve baglæns - se sig over vingen? :o

Et sidste anke måtte være, at der i øvrigt mangler en lærervejledning :-o

^

Hvad skal der til for at blive forsker?

Følgende er en transkription af en det der skulle være en dialog mellem den nobelpristageren Jens Christian Skou (JCS), og det unge håb, Morten Faurskov, der skal redde Danmark i fremtidens komparative analyser af uddannelsessektoren. Desværre bliver det i det ene af tre klip under overskriften, forskerne taler, ikke til meget andet end 3 gange "jahh"...

forside

Interviewer: "Det der, med nysgerrigheden, og irritationen, som sikkert er et meget godt incitament, (JCS: jahh), og så stædighed (JCS: jahh), kan man, kan man overhovedet blive forsker uden at have de tre ting, hvad tror du Morten?"

Morten: Man arbejder med det, og så mislykkes det, og så prøver man igen...

Eller som at spille et spil, eller sådan noget, (der irriterer en), eller en kryds og tværs, fordi man, man skal bare lige...

Og på samme måde, så er det, man skal finde ud af, hvad det er for noget, det her, hvad er svaret på det her problem... Så hvis ikke man har den nysgerrighed, så tror jeg aldrig man får taget sig sammen til at komme videre!

QUICKlinks:

www.videnskaberfremtiden.dk.
Dansk Medie Design > Cases (deep link removed, linkrot)

CROSSlink:

intermat4

top
index




Last update: 13JUN2003

More reviews?

Har du kendskab til relevante bogudgivelser, e-læringsapplikationer og lignende, er du velkommen til at foreslå materiale.

Det er også muligt at få din anmeldelse publiceret på linqx|dk.

>>> Jeg foreslår...

Hvorfor anmeldelser?

Målet med denne sektion er først og fremmest at skabe et levende arkiv med anmeldelser af forskellige elæringsapplikationer, som er af relevans for udviklingen på e-læringsmarkedet.

Meningen er at

- skabe et websted for anmeldelser af e-læringsapplikationer og bøger;
- forholde relevante aktører fordele og ulemper ved eksisterende e-læringsapplikationer;
- dokumentere udviklingen indenfor feltet.

Redaktionelt satses der på, at interesserede udviklere vil sende kopier eller demoer af nuværende eller kommende applikationer.

review